Jonathan Holt- Carnivia. Herezja Podobne

Pamiętacie, jak pisałam o mrocznej stronie Wenecji, którą poznałam w książce Jonathana Holta „Carnivia. Bluźnierstwo”? Teraz przeczytałam drugą część książki – „Carnivia. Herezja” i znów pozytywnie oceniłam ten świetny thriller. Zapraszam na recenzję!
Dobrze zapowiadająca się przyjaźń Kat Tapo, włoskiej kapitan carbinieri i Holly Boland, amerykańskiej oficer, gwałtownie się urwała, jednak połączyło je ponownie kolejne wspólne dochodzenie. Z amerykańskiej bazy w okolicy Wenecji zaginęła nastoletnia Mia, córka wysoko postawionego wojskowego. Holly prosi Kat o pomoc i wspólnie próbują wpaść na jakikolwiek ślad dziewczyny. Postanawiają ponownie prosić o wsparcie Daniele, twórcę owianego złą sławą portalu – Carnivii. Miejsca, gdzie anonimowość jest priorytetem, gdzie prowadzone rozmowy nigdy nie wyjdą na światło dzienne, gdzie nie ma możliwości kradzieży danych. Miejsce wirtualnych spotkań ludzi, którzy mają coś do ukrycia. Okazuje się, że właśnie Carnivię upatrzyli sobie porywacze Mii i tutaj publikują filmy z jej udziałem. Filmy, na których Mia NIE jest torturowana według zasad CIA. Przerażające obrazy przyciągają do portalu coraz więcej gości. Ściągają też podejrzenia odnośnie udziału Daniele w tym przedstawieniu… A świat ma zdecydować, czy ugnie się przed żądaniami porywczy, żeby zapewnić dziewczynie wolność, czy pozwoli by dalej ją przetrzymywali i traktowali tak, jak CIA traktuje terrorystów.
Równocześnie włoski porucznik Piola zajmuje się dochodzeniem wyjaśniającym pochodzenie szkieletu znalezionego na placu budowy nowych amerykańskich budynków. Ustala, że kości pochodzą z okresu drugiej wojny światowej. I nagle odkrywa niepokojące związki między Watykanem, amerykańskim wojskiem, a stłumieniem komunizmu we Włoszech. 
Oba śledztwa okazują się być ze sobą powiązane. A odkrycie tych zależności może okazać się śmiertelnie niebezpieczne…
Gdy czytałam o tym, jak Mia nie była torturowana, opisywane metody budziły moje przerażenie. Czy naprawdę CIA w ten sposób traktuje więźniów? Przypadek sprawił, że w tym samym czasie w polskich mediach wróciła sprawa tajnych więzień CIA w Polsce. I nie mogłam się nie zastanawiać nad tym, czy tutaj również traktowano więźniów w ten sposób… Im dłużej czytałam tę powieść, tym bardziej zaczął mnie martwić ogrom wiedzy i możliwości amerykańskiego wojska. Można popaść w lekką paranoję, biorąc książkę zbyt dosłownie. Tym bardziej, że fikcyjne wydarzenia bazowały na faktach i dokumentach. I były bardzo przekonywujące, za co cenię obie książki autora. Tworzy nietypowy klimat niepokoju, kiedy zaczynam się martwić nie o bohaterów, ale o siebie i swoją prywatność. Bo nie mogę zapomnieć o samym portalu Carnivia i możliwościach hakerów. Jonathan Holt poruszył bardzo ważną bolączkę naszych czasów- bezpieczeństwo w sieci. Czy nie udostępniamy za dużo informacji o sobie w sieci? I ważniejsze- czy ktoś nie pobiera informacji  o nas wprost z komputerów podłączonych do sieci?
Choć Piola poprzednio nie zdobył mojej sympatii, tym razem wydał mi się postacią bardziej rzeczywistą, ze swoimi problemami rodzinnymi, i powoli się do niego przekonywałam. Ale nadal nie wiem, czy bardziej lubię atrakcyjną i pewną siebie Kat, czy może konkretną i przyjacielską Holly. To duet, który mimo różnic, a może właśnie dzięki nim, wspaniale się uzupełnia.
W tej części atmosfera była trochę lżejsza, niż w poprzedniej, lecz niepozbawiona tajemniczości. Z napięciem czekałam na rozwiązanie obu śledztw. Tym razem większość wątków została rozwiązana, lecz autor i tak zostawił pole do domysłów. Zdecydowanie warto poczekać na trzecią część i poznać zakończenie tej intrygującej trylogii.
Trylogia Carnivia:
1. Bluźnierstwo (polska premiera 06.11.2014)
2. Herezja (polska premiera 19.11.2014)
3. {Absolution}(premiera oryginalnej książki w maju 2015)
Książka bierze udział w wyzwaniach:
– Przeczytam tyle, ile mam wzrostu
Wyzwanie kryminalne
Klucznik:
1. Kolejna w serii
2. Śmierć w rozdziale
3. wydawnictwo na „A”
4. autor jest mężczyzną
5. wydana w serii
6. mroczny klimat

Za książkę bardzo dziękuję Business & Culture